Titulka » Školáci

Jak se správně a efektivně učit?

15 September 2012

Stráví vaše dítě doma minimálně hodinu denně nad učebnicemi? A přesto máte pocit, že jeho snaha neodpovídá jeho školním výsledkům? Možná, že je na čase přehodnotit přístup vašeho potomka ke studiu, neboť často nemusí vědět, jak se správně učit.

Efektivnější přístup ke studiu

Pokud jako rodič chcete, aby vaše dítě nosilo ze školy pouze dobré známky, zkuste mu pomoci s tím, aby zefektivnilo svůj přístup k učení. Stačí, když bude dodržovat pár základních pravidel.

1. Optimální doba k učení

Ta nejvhodnější doba k učení je mezi třetí a pátou hodinou odpolední, kdy u dítěte kulminuje schopnost soustředit se. Rozhodně ale nechtějte, aby se školák vrhnul do učení hned, jak se vrátí domů ze školy. Potřebuje si nejprve pořádně oddechnout a dát si přestávku. Ideální je také, když si na chvíli provětrá hlavu na čerstvém vzduchu.

2. Vhodné místo k učení

Školák by se měl učit v samostatné místnosti, kde bude mít klid a nebude nikým ani ničím rozptylován. Je navíc vhodné, aby se pokaždé učil na stejném místě, pomůže mu to totiž v soustředění. Od věci není ani danou místnost předem vyvětrat.

3. Bez rušivých vjemů

V žádném případě školáka nenechávejte učit se u televize nebo u počítače. Netolerujte mu ani zapnuté rádio. Jeho mozek se tak bude moci plně věnovat učení, protože nebude okrajově vnímat žádné jiné zvuky a obrazy.

4. Pravidelné přestávky

Školák by si měl také během učení dávat pravidelné přestávky. Ty by ovšem neměly být delší než samotná doba učení. Tak například, po 45 minutách učení je vhodné si dát 15minutovou pauzu.

5. Střídání těžkých a lehkých předmětů

Školák by měl začít nejprve těmi těžkými předměty. Aby si učení odlehčil, je dobré střídat těžké předměty s lehkými nebo technické předměty s humanitními. Z každého předmětu by se měl těžkou či méně záživnou látku učit jako první. To, co je pro něj snadné nebo co ho baví, by si měl nechat vždy na konec.

5. Čtení a opakování nahlas

Spoustu dětem při učení pomáhá, když si danou učební látku přeříkávají nahlas. Ideální je, když si nejprve text jednou či dvakrát přečtou a pak si nahlas zopakují, co si z daného textu zapamatovaly.

6. Zvýrazňování důležitých částí textu

Když si dítě bude látku pouze v rychlosti pročítat, nenaučí se z ní téměř nic. Od věci není, aby si například z textu učebnice dělalo poznámky nebo si výraznou barvou podtrhávalo ty nejdůležitější pasáže.

8. Opakování matka moudrosti

Látku, kterou se školák naučil, by si měl další den odpoledne znovu pročíst a za týden zopakovat. Buď si učivo zase sám pročte, nebo jej rodič může přezkoušet. Ten by měl svému dítěti dávat otázky vyplývající nejen z poznámek v sešitě, ale také z učiva uvedeného v učebnici.

Co by měl mít školák dále na paměti?

  • Učit se i tehdy, když nebude mít ve škole příliš náročný den.
  • Nesnažit se ale za jedno odpoledne či večer naučit přehnané množství látky.
  • V žádném případě neodkládat úkoly na poslední chvíli.

Vložte váš komentář či názor

Komentář můžete zanechat níže,můžete také odebírat RSS komentářů u tohto článku komentáře k článku přes RSS.

Děkujeme předem za přínosné komentáře

Můžete využít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>